Betaaltrends ontwikkelen zich razendsnel en om daarop in te spelen is, zoals we eerder al stelden, een effectieve betaalstrategie onmisbaar. Het begrijpen van hoe jouw doelgroep het liefst winkelt en afrekent, is daarbij de eerste stap. In 2025 gaan omnichannel, contactloos betalen en abonnementsmodellen een nog belangrijkere rol spelen. Door deze trends nu al te omarmen, creëer je een sterk fundament voor groei en klanttevredenheid.

Omnichannel voor consistente klantervaring

In het eerste halfjaar van 2024 gaven Nederlandse consumenten online 17,5 miljard euro uit, zo komt naar voren uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Dit was 6 procent meer dan een jaar eerder.

Ondanks de populariteit van online winkelen, blijven consumenten ook graag fysieke winkels bezoeken. De online uitgaven waren ongeveer een derde van alle retailbestedingen van consumenten. Uit onderzoek van Panel Inzicht in opdracht van DPG Media blijkt dat 56% van de ondervraagden regelmatig de winkelstraat bezoekt. 

Zorg er daarom voor dat je omnichannelstrategie op orde is en klanten zowel online als offline een consistente en naadloze ervaring krijgen. Een goed ingerichte omnichannelstrategie zorgt namelijk voor: 

  • Een hogere klanttevredenheid
  • Een grotere kans op herhaalaankopen
  • Een hogere omzet per klant
  • Efficiëntere marketingcampagnes

Belangrijk bij omnichannel is om klantgegevens te verzamelen en aan elkaar te verbinden. Dit geeft je namelijk een schat aan waardevolle informatie waarop je kunt inspelen en creëert extra contactmomenten met de klant. (Meer lezen? Download het whitepaper Optimaliseer je cashflow met abonnementen en terugkerende betalingen onderaan dit artikel.)

Klanten kunnen bijvoorbeeld een product online bekijken, het daar reserveren en vervolgens op een voor hen gewenst tijdstip in de winkel uitproberen of ophalen. Stel dat een product dan niet voldoet aan de wensen, omdat het niet past, dan bied je in de winkel direct een alternatief aan. Dit vermindert retourzendingen en verhoogt de conversie.

Ook kun je in je fysieke winkel digitale bestelzuilen neerzetten, zodat mensen daar hun bestelling kunnen aanpassen of afronden. Zo plaatste de Bijenkorf eerder dit jaar zuilen die communiceren met fysieke scanners, die klanten en personeel direct naar het juiste product op de website leiden. Zij kunnen hier niet alleen de bijbehorende productinformatie vinden, maar ook hun bestelling plaatsen en betalen voor thuisbezorging. 

Voor een retailer is het van belang dat alle klantinteracties en betalingen op één plek samenkomen en aan elkaar worden verbonden. Door klantgegevens van je website en/of app te combineren met die van je fysieke winkel, kun je klanten op basis van hun aankoopgeschiedenis gepersonaliseerde aanbevelingen doen.

Verder helpt omnichannel je om je voorraadbeheer te optimaliseren en klanten nog beter van dienst te zijn. Je kunt klanten beter informeren over de status van hun bestelling, waardoor zij minder snel de klantenservice benaderen. Is een product bijvoorbeeld in de winkel uitverkocht, dan verwijs je klanten door naar de webshop. Hierdoor minimaliseer je gemiste verkopen en worden medewerkers direct gewaarschuwd dat de voorraad in de winkel moet worden aangevuld.

Tap to Pay is here to stay

Contactloos afrekenen met een betaalpas, smartphone of smartwatch is inmiddels gemeengoed geworden. Het aandeel contactloze betalingen aan de kassa in Nederland nam in 2023 toe van 21% naar 29%, zo blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank. Verwacht wordt dat dit jaar contactloos betalen de meestgebruikte manier zal zijn om aan de kassa af te rekenen. 

Contactloos betalen blijft dan ook in 2025 een belangrijke betaaltrend. Een pinautomaat kan  een goede oplossing zijn voor retailers om hierop in te spelen, maar niet voor iedereen. Heb je slechts een paar goede verkoopmomenten per jaar, zoals tijdens beurzen of evenementen, dan loont het niet om een pinautomaat aan te schaffen. Daarbij neem je in deze situaties ook minder snel een pinautomaat mee. Tap to Pay kan dan uitkomst bieden. Je kunt hiermee van ieder mobiel apparaat een pinterminal maken. Dankzij de Tap to Pay-app kun je heel eenvoudig en snel betalingen van je klanten op je smartphone of tablet ontvangen.

Tap to Pay kan daarbij eenvoudig worden gekoppeld aan webshop en online kassa- en voorraadbeheersysteem, om op deze manier in te spelen op omnichannel. Je bespaart zo op de aanschafkosten van een pinapparaat en je kunt toch op ieder gewenst moment je producten of diensten verkopen. Laat je daarbij ook adviseren door je betaalpartner. Die denkt graag met je mee en kan de betaaloplossingen adviseren die het beste bij jouw wensen, markt en klanten passen.

Download het whitepaper Optimaliseer je cashflow met abonnementen en terugkerende betalingen, onderaan dit artikel.

Abonnementsvormen voor klantbehoud

We leven in een abonnementeneconomie. In Nederland hebben vrijwel alle huishoudens één of meer abonnementen. Naast telefoon- en internetabonnementen die we al jarenlang gebruiken, zijn daar de afgelopen jaren abonnementen bijgekomen voor bijvoorbeeld streamingdiensten als Netflix of Videoland, bezorgdiensten als HelloFresh en fietsabonnementen zoals Swapfiets. Ook steeds meer start-ups zien de voordelen van abonnementsvormen, zoals babyromperbedrijf Romp & Roll.

De verwachting is dat deze trend in 2025 doorzet. Consumenten houden namelijk van het gemak dat een abonnement biedt. Zij melden zich één keer aan en hoeven er daarna nauwelijks meer naar om te kijken.

Voor retailers bieden abonnementen de mogelijkheid om een sterke klantrelatie op te bouwen en daarmee een stabiele inkomstenstroom, mits dit goed wordt aangepakt.

Een belangrijk punt om rekening mee te houden is dat consumenten grip willen houden op hun financiën. Onderzoek van de Tilburg University toont aan dat consumenten onvoldoende overzicht hebben over hun abonnementen en de maandelijkse kosten daarvan. 

Als retailer kun je consumenten hierin tegemoetkomen, door hen meer regie te geven bij de betaling en afhandeling. Geef hen bijvoorbeeld de mogelijkheid om zelf te kiezen op welke datum het abonnementsbedrag wordt afgeschreven. Deze transparantie draagt bij aan het vertrouwen van consumenten in jouw merk en zorgt ervoor dat de kans kleiner wordt dat zij jouw abonnement opzeggen of dat de kosten op een ongunstig moment worden afgeschreven. Dat scheelt ook aanzienlijk in het aantal mislukte betalingen.

Kijk verder in hoeverre je jouw abonnement kunt differentiëren in verschillende vormen. Denk aan Disney, dat bij zijn goedkoopste abonnement reclame toont. Je kunt ook samenwerken met relevante partners en combipakketten aanbieden.

Ook kun je via bestaande abonnees nieuwe abonnees aantrekken. Je kunt bestaande abonnees bijvoorbeeld een extra dienst of korting aanbieden als zij nieuwe klanten aanbrengen. Op deze manier breid je jouw klantenbestand uit en versterk je tegelijkertijd je band met bestaande klanten.

Klaar voor 2025

Een consistente ervaring, contactloos betalen en gemak worden in 2025 nog belangrijker voor consumenten. De sleutel hierin is om te streven naar veilige, naadloze betaalervaringen die consumenten verschillende betaalopties bieden. Dat kan op veel manieren. Gelukkig sta je er niet alleen voor om uit te vinden wat de beste oplossing is voor jouw bedrijf en jouw klanten. Ga ook in gesprek met je betaalpartner en maak gebruik van diens expertise en marktkennis. 

Op deze manier speel je in op de behoeften die er bij klanten leven, verbeter je de klanttevredenheid en leidt dit uiteindelijk tot een hogere conversie en meer omzet.

Download Buckaroo’s whitepaper: Optimaliseer je cashflow met abonnementen en terugkerende betalingen

Naam(Vereist)

Met de knop Download geef je Buckaroo toestemming om marketinginformatie te sturen in overeenstemming met het privacybeleid. Afmelden van deze mails is altijd mogelijk.